Doctor Adrian COPCEA

nutritionist-diabetolog

Piramida alimentatiei sanatoase

5 comentarii

Piramida alimentatiei sanatoase este un concept care simbolizeaza locul si ponderea pe care le au diferitele grupe de alimente in cadrul unei alimentatii sanatoase. Acestui concept ii sunt asociate reprezentari grafice, sub forma de piramida (mai precis triunghi in reprezentarile bidimensionale), a caror destinatie este publicul larg. Am preferat aceasta definitie pentru a include toate piramidele concepute de la aparitia primei piramide pana in prezent. (exista piramide pentru alimentatia mediteraneeana, pentru alimentatia vegetariana, pentru alimentatia in diabet etc.) Reprezentarea grafica sub forma de piramida are urmatoarea semnificatie: exista alimente care trebuie sa stea la baza alimentatiei (sunt cele reprezentate la baza piramidei, locul din piramida cu latimea cea mai mare), si alimente care trebuie folosite moderat sau rar (alimentele care trebuie consumate cel mai rar sunt in varful piramidei). Prima piramida (practic piramida alimentara cea mai cunoscuta) a fost conceputa in 1992 de catre USDA (United States Department of Agriculture). Ea poate fi gasita pe site-ul oficial al FDA (Food and Drug Administration): http://www.fda.gov/diabetes/pyramid.gif. (o reprezentare pe fond negru a grupelor alimentare cu cantitatea recomandata). Piramida USDA 1992 foloseste ca unitate de masura pentru recomandari portia, in engleza ‘serving’, definita in functie de grupa alimentara. Mai mult, in definirea portiilor se folosesc doua notiuni: cana (‘cup’) si o unitate americana de masura a greutatii: uncia (‘ounce’: respectiv 28.3 grame): http://www.nal.usda.gov/fnic/Fpyr/pmap.htm. Astfel: se recomanda ca intr-o zi sa se consume 6-11 portii din grupa alimentara care reuneste painea, cerealele, orezul si pastele fainoase, 2-4 portii de fructe, 3-5 portii de legume, 2-3 portii de lactate, 2-3 portii de carne/oua, si ocazional zahar supraadaugat si grasimi (continute natural sau adaugate). Portiile la randul lor sunt definite ca: “o felie de paine”, “un mar mediu”, “3 sferturi de cana de suc de fructe”, “2-3 uncii de carne macra gatita “ etc. Asadar, abordarea aceasta nu este atat de simpla pe cat ar parea la prima vedere, acesta este si motivul pentru care autorii piramidei din 1992 si-au revizuit complet atitudinea si au schimbat radical infatisarea piramidei (si inclusiv folosirea portiilor), transformand-o dintr-o piramida cu mai multe nivele intr-una cu 6 culori distribuite pe verticala, fiecare reprezentand o grupa alimentara, in plus au figurat un om care urca piramida, simbol al activitatii fizice. Practic autorii piramidelor, respectiv Centrul pentru Politica si Promotia Nutritiei (“The Center for Nutrition Policy and Promotion”), o organizatie apartinand USDA, au modificat radical conceptul de piramida asa cum era el cunoscut, dedicand din aprilie 2005 un site internet acestei probleme (abordand problema personalizat, asa dupa cum o arata si numele site-ului – care gazduieste noua piramida: My Pyramid 2005: www.mypyramid.gov). Practic se incearca o abordare mult mai accesibila si individualizata, conform devizei: “steps to a healthier you”. Site-ul este dealtfel complex, acoperind o gama larga de informatii si directionand cititorii in domenii variate ale nutritiei. (incusiv ghidurile nutritionale pentru americani, 80 pagini, “Dietary Guidelines for Americans”, 2005, care pot fi accesate la adresa: http://www.health.gov/dietaryguidelines/dga2005/document/pdf/DGA2005.pdf). Desigur, o abordare atat de amanuntita este utila mai mult personalului medical care lucreaza in domeniul nutritiei (in Occident: medici endocrinologi si asistente dieteticiene, in Romania: medici de diabet-nutritie-boli metabolice; -formarea asistentelor dieteticiene omologate fiind in perioada de pionierat in Romania). Pentru publicul larg insa, apar recomandari nutritionale simple la selectarea fiecarei culori de pe piramida. Reprezentarea este de aceasta data simpla, fara desene, fara indicatii sub forma de cifre, iar baza piramidei, (care a simbolizat timp de 13 ani alimentele care trebuie sa predomine in alimentatie), de aceasta data simbolizeaza faptul ca o alimentatie sanatoasa este una diversificata (toate grupele, reprezentate pe verticala, se regasesc la baza piramidei). Iata si recomandarile (http://www.mypyramid.gov/pyramid/index.html) : (trebuie mers cu click pe fiecare culoare pentru a le citi). 1. Pentru grupa cerealiere, figurata in portocaliu (“Grains”) deviza este “jumatate din cereale sa fie integrale”, iar recomandarile explicite sunt: “mancati cel putin 3 uncii (~85 grame) de paine integrala, cereale, orez sau paste fainoase in fiecare zi” si “pe lista de ingrediente cautati cuvantul “integral” dupa numele cerealei”; 2. Pentru grupa legumelor, figurata cu verde, deviza este “variati legumele”, iar recomandarile sunt: “mancati mai multe vegetale cu frunza verde inchis”, “mancati mai multe vegetale asa-zise portocalii” si “mancati mai multa mazare si fasole uscata” (trebuie sa mentionez in acest loc ca site-ul detaliaza fiecare din acesti termeni, spre exemplu intre vegetalele cu frunza verde inchis sunt mentionate spanacul, broccoli, in cele “portocalii”: morcovii, dovleacul etc.); 3. Pentru grupa fructelor, figurata cu rosu, deviza este “focus on fruits” (adica, in cuvinte mai simple “privilegiati fructele”), iar recomandarile sunt: “mancati fructe variate”, “alegeti fructele proaspete, inghetate, conservate sau uscate” si “nu exagerati cu sucurile din fructe”. 4. Grupa grasimilor adaugate: “oils”, figurata in galben, sub forma unei bande inguste, spre deosebire de celelalte grupe, are ca deviza: “sa cunosti grasimile”, iar recomandarile sunt: “alegeti ca sursa cea mai importanta de grasimi pestele, leguminoasele cu coaja uscata si uleiurile vegetale”, si “limitati grasimile solide ca: unt, margarina…” 5. Grupa lactatelor, figurata cu albastru are ca deviza: “Mancati alimentele bogate in calciu” iar ca recomandari: “alegeti variantele degresate sau semi-degresate” si “daca nu puteti sau nu consumati lapte, alegeti produse fara lactoza sau alte surse de calciu”. 6. Grupa “meat & beans” (care contine carnea, pestele, mazarea, fasolea, semintele, nucile si arahidele) este figurata cu mov, are deviza “go lean on protein”, adica “alegeti proteine din surse mai putin grase”, iar recomandarile sunt: “alegeti carnea slaba”, “fierbeti-o, gatiti-o la gratar”, si “diversificati cu peste, fasole, mazare, nuci-arahide si seminte”. Privitor la activitatea fizica, figurata pe aceeasi piramida sub forma omuletului stilizat care urca scari, deviza este: “gasiti echilibrul intre alimentatie si activitate fizica”, iar recomandarile sunt: “faceti miscare cel putin 30 minute pe zi in majoritatea zilelor” si “copii si adolescentii trebuie sa faca miscare cel putin 60 de minute pe zi sau in majoritatea zilelor”. Cateva precizari sunt necesare in ce priveste recomandarile de mai sus: acestea au titlu orientativ (dupa cum si piramidele alimentare in sine se numesc in general “food guide pyramids”, adica piramide-ghid pentru alimentatie), si chiar autorii au conceput site-ul interactiv, in asa fel incat persoanele interesate pot introduce varsta, greutatea etc si primi recomandari. O a doua precizare este ca toate aceste recomandari au la baza populatia americana, care are desigur alt tipar alimentar decat populatia din Romania, iar recomandarile au la baza aceste obiceiuri (exista in mod clar diferente fata de populatia Romaniei, si acesta este si motivul pentru care recomandarile nu trebuie luate ca atare de catre romani: spre exemplu consumul de seminte in Romania este probabil mai mare decat in SUA, sau invers consumul sa zicem de broccoli este destul de redus la romani) asa incat recomandarile nu pot fi aplicate ca atare, ci adaptate obiceiurilor romanesti. O ultima precizare privind aceasta piramida: am preferat anumiti termeni in traducere, chiar daca nu sunt corespondente mot-a-mot, considerand ca este mai important mesajul transmis decat forma exacta, care si-ar fi pierdut din impact la transpunerea in romana. Am vorbit pana acum despre cele 2 piramide elaborate de USDA, respectiv cea clasica (cea din 1992, “food guide pyramid”) si cea din 2005 (detaliata in cadrul unui site Internet aparte, denumita “my pyramid”). O alta piramida mentionata in publicatiile de nutritie a fost elaborata de catre Scoala de Sanatate Publica Harvard, avandu-l ca autor pe Walter C. Willett, si publicata in best-sellerul “Eat, drink and be healthy”, editat in 2001 si reeditat in 2005. Site-ul acestei institutii mentioneaza piramida USDA 2005, insa propune spre final “o piramida mai buna”: piramida Harvard 2001: http://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/pyramids.html. Exista si piramida alimentara pentru dieta mediteraneana, nascuta din observatiile din anii 1960 care aratau o longevitate semnificativ mai mare si boli cardiovasculare mai putine in anumite zone din bazinul mediteraneean (in special Grecia). Iata versiunea din 1999 pentru piramida mediteraneana elaborata de catre Arch Hellen Med, citata de Medscape: http://www.medscape.com/viewarticle/504600_2. Se pot gasi pe Internet si versiuni ale acestei piramide: (daca se tasteaza in motorul de cautare: “mediterranean pyramid”). In general site-urile care publica aceasta piramida contin si referinte comerciale – catre carti care abordeaza alimentatia mediteraneeana. Piramida mediteraneeana poate fi vizualizata si pe site-ul universitatii Stanford: http://www.stanford.edu/group/hopes/treatmts/lifestyleandhd/md2.htmlEa contine recomandari particulare tiparului de alimentatie mediteraneean: spre exemplu consumul de carne rosie trebuie redus la 4 portii pe luna, uleiul de masline trebuie consumat zilnic ca principala grasime supraadaugata, se recomanda consumul zilnic moderat de vin. La baza acestei piramide sta din nou grupa cerealierelor (mentionandu-se painea integrala, pastele fainoase, orezul brun). Ca si cantitati, se folosesc din nou “portiile” (in engleza “serving”), in a caror definitie trebuie din nou mers mai departe, daca se doreste aprofundarea. In documentarea acestui articol, am gasit pe internet si piramide “anti-imbatranire”, “piramida alimentatiei vegetariene”, etc, pe care prefer sa nu le detaliez. Am gasit inclusiv o asa-zisa piramida a alimentatiei bazata pe obiceiuri religioase (care continea erori din punct de vedere stiintific). In calitate de medic in acest domeniu sunt obligat sa ma refer la dovezi stiintifice, si in acest sens doresc sa mentionez un articol publicat in decembrie 2007, care se refera la cel mai mare studiu de evaluare a relatiei intre alimentatia mediteraneeana si mortalitate, si care conchide, prin studierea pe 10 ani a peste 200.000 barbati si 150.000 femei din Statele Unite, ca in grupul care a avut o aderenta mai mare la dieta mediteraneeana, s-a constatat o reducere cu 20% a mortalitatii de orice cauza. http://www.medscape.com/viewarticle/567628. Revenind la tema de fata, personal cred ca aceste piramide nu si-au atins scopul de educatie nutritionala la nivel larg, cel putin in Romania (cea mai buna dovada fiind faptul ca cele mai multe persoane elimina painea din alimentatie atunci cand se hotarasc sa schimbe ceva…, desi painea si grupa alimentara din care face parte stau la baza tuturor piramidelor, inclusiv a celei mediteraneene). Probabil si in Statele Unite rezultatul acestor piramide este acelasi, din moment ce chiar autorii celei mai celebre piramide alimentare au schimbat-o radical dupa 13 ani. Cat priveste Romania, lumea medicala este preocupata de acest aspect deosebit de important al sanatatii, care este alimentatia: http://www.fpas.ro/content.asp?txt=work&lang=&item=19. Eu sper ca prin acest  articol sa contribui macar la o perceptie mai corecta din partea populatiei asupra notiunii de ‘alimentatie sanatoasa’, si as fi multumit daca macar unul din miturile gresite insusite de populatia Romaniei si-ar pierde din influenta, si anume acela ca painea trebuie scoasa din alimentatie…

About these ads

5 thoughts on “Piramida alimentatiei sanatoase

  1. Felicitarile mele!

  2. Felicitari pentru acest f. f. f. interesant subiect si totodata plin de adevar.Din pacate prea putini sunt cei care au o ‘alimentatie sanatoasa’.Multumiri din inima si va urez multa sanatate.

  3. Multumesc pentru acest articol care mi-a intarit si mai mult vointa mea de a ma hrani sanatos.De 2 luni am eliminat carnea din alimentatia mea , ceea ce din pacate e foarte greu cu restul familiei,dar sper ca astfel de articole sa schimbe intr-o anume masura modul de repulsie nejustificata a copiilor mei fata de alimentatia sanatoasa.Am sa le arat si copiilor mei acest articol si multe altele pe care am ocazia sa le gasesc pe internet. Multumesc inca o data .

  4. Trebuie sa fiti foarte atenta cu ce cititi pe Internet, si cel mai bine este cand luati decizii sa intrebati un medic. Din articolul acesta nu reiese si nu are cum sa reiasa ca trebuie eliminata carnea intr-o alimentatie sanatoasa. Copiii trebuie sa consume proteine de inalta calitate (cum se gasesc in carne, lactate, oua), deci decizia de a elimina carnea nu are justificare. Mai logic ar fi sa nu incurajati alimentatia de tip fast-food sau sucurile dulci, decat sa eliminati carnea. In orice caz, cand cautati o informatie incercati sa va asigurati ca apartine unui medic, pentru ca circula in domeniul nutritiei o multime de informatii gresite (pe internet si nu numai).

  5. TINETIO TAOT ASA!!!!!!!!!

    FELICITARI !!!!

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.